Projekt Pantera

Från stålrör och glasfiber till bil på 9 bilder

En bra början... här var man lyckligt ovetande om vilka problem som väntade

 

Ett mycket tomt skal...

 

Här börjar det likna något... obs, även avgassystemet är hemgjort... pust

 

Vaddå köpa cab? Nä, jag tycker det känns för instängt...

 

En Peugeot 205 ser ut som ett höghus bredvid Panteran...

 

Nu börjar det likna något på allvar, lite inredning bara så...

 

Sådär, Porschedräparen är klar!

 

Glasögonen på...

 

Maskinrummet efter en tids användning, inga putsmanier här inte, motorn är en Ford 351 Cleveland 4V med okänt antal hästar (skulle gissa på 250), vridmomentet var i alla fall inte o leka med... säkert 50-60 kg. Redan efter 15-20 mil "vred" jag sönder Porsche-kopplingen, det var ju sååå kul att komma smygande i 50 km/h på högsta växeln och sen bara trycka plattan i mattan och känna vridmomentet pressa inälvorna mot ryggstödet. Växellådan var från en Porsche, för att få den att passa så jag fick täppa till alla luftningshål och vända den upp och ner. Jag använde växellådan bakom motorn men originalmonterad sitter den ju framför motorn, så följden blev att jag fick 4 växlar bakåt och en framåt! Detta löstes genom att vända diffhuset i lådan, så att drivaxlarna drev åt rätt håll.

 

Städa garaget? Varför då?

 

Skorpan följe troget bygget, födde faktiskt en kull ungar i framsätet under byggets gång,
hon var nästan alltid med i garaget, utom när vinkelslipen kom fram, då gick hon ut...

Tillbaka